Grafisk facilitering er en effektiv metode til at skabe værdiskabende workshops, møder, processer og samarbejde i hverdagen. Grafisk facilitering henvender sig til alle brancher og medarbejdere, der ønsker at formidle mere effektivt, professionelt og inspirerende. Hele filosofien bag grafisk facilitering er, at det skal være simpelt, hurtigt og vigtigst af alt værdiskabende. Det gør derfor ingen forskel om, du er god eller dårlig til at tegne, når du møder op på kurset. Alle kan tilegne sig værktøjets simple teknikker, og du vil blive overrasket over din egen udvikling.

• Du kan bruge grafisk facilitering som et effektivt værktøj i din hverdag
  • Du kan gøre brug af den basale tegneværktøjskasse med udgangspunkt syv grundelementer
  • Du kan skabe og anvende visuelle skabeloner, samt have forståelse for, hvordan du kan bringe værktøjet i spil i din hverdag
  • Du kan tegne simple, brugbare symboler samt bruge de tillærte teknikker til at udvikle dit eget ikonbibliotek

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med formidling og facilitering af processer, strategier og teamsamarbejde. Det kræver ingen forudsætninger at deltage i kurset.

Ved at tilføje det grafiske element i din facilitering vil du opleve, at deltagerne stimuleres, udforsker perspektiver og samles om et fælles ”tredje sprog”, der ikke kun skaber engagement men også ejerskab og værdi i indholdet.

Vi er skolet og erfarne i at skrive og tale, men vi gør det ud fra hvert vores verdensbillede. Ved hjælp af simple visuelle værktøjer, ikoner og skabeloner, bliver du som facilitator i stand til at give deltagerne en effektiv genvej til at få indsigt i og synliggøre hinandens verdensbilleder.

På kurset opbygger vi din visuelle værktøjskasse indenfor grafisk facilitering. Med tuschen i hånden lærer du, hvordan du simpelt tegner mennesker, processer, skriver hensigtsmæssigt på en tavle og bruger farver på en måde, der understøtter dit budskab og inspirerer dine deltagere. Du lærer, hvordan du kan anvende relevante skabeloner, og i det hele taget omsætte det tillærte til din hverdag.

Kurset består primært af praktiske øvelser med tuschen i hånden, understøttet af relevant teori og guidelines til metoden. Derudover udgør sparring en vigtig del af det fælles udbytte.

Kurset består af følgende:

• Metodeforståelse og betydningen af et fælles 3. sprog
  • Værktøjskassen: Rammer, steder, mennesker, processer, kommunikation, tekst og effekter
  • Visuelle præsentationer og skabeloner
  • Udvikling af dit eget ikonbibliotek
  • Tegn stort (tips og tricks, strukturering af papir, farvevalg)
  • Forberedelse og præsentation af en individuel case, som du kan tage med hjem og bringe i spil
fileDownload kursusbeskrivelse
Camilla Linnemann

Camilla er en passioneret og erfaren facilitator. Hendes teoretiske afsæt som Certificeret Business Facilitator (IAF), krydrer hun med et særligt blik for at indrage deltagere og medarbejdere i problemløsning gennem workshops og møder. Hun skaber bl.a. værdi gennem visuelle virkemidler og inspirerer altid med nye metoder og teknikker til at engagere og skabe motivation i organisationer.

Camilla har afholdt adskillige kurser i facilitering og grafisk facilitering, og altid med fokus på at sætte deltagernes dagligdag i centrum og få tuschen i hånden fra start.

Hun har gennem de seneste 10 år arbejdet i store virksomheder i agile roller og ledelse, og faciliteret alt fra Sprint retrospektives til store strategiske programworkshops.

Certificeringer: Certified Business Facilitator (IAF), Scrum Master (PSM) og Product Owner (PSPO), Cand.mag i Oplevelsesøkonomi

Vi glæder os til at se dig!

Deltagerinformation

Betalingsinformation