Agile Leadership in Practice uddannelsen giver dig de kompetencer og den værktøjskasse, der er nødvendig for at udvikle dig som agil leder i en professionel sammenhæng.

At være agil leder er en kompliceret rolle, som kræver en bred og dybdegående viden, praktiske kompetencer, samt evnen til at kunne give præcis feedback på, hvad og hvor der skal forbedres. Dette er kernen i Agile Leadership in Practice.

Som deltager bliver du udfordret under hele uddannelsen, og du vil opleve både at opnår personlig udvikling og vokse i din rolle som agil leder.

Det kan du efter uddannelsen
  • Du har fået en solid uddannelse med al den viden du har brug for, for at blive Certified ALIP
  • Du kan agere ud fra den unikke Agile Leadership in Practice ”manual” med beskrivelser af alle modeller og teknikker, der er anvendt på uddannelsen
  • Du indgår i et professionelt online netværk for Certified ALIP
  • Du er akkrediteret som Certified ALIP på agileleadershipinpractice.com
  • Du deltager i et årligt Face2Face arrangement med andre Certified ALIP i Danmark.

Agile Leadership in Practice-uddannelsen er for alle der arbejder med leadership i agile organisationer.

Som deltager skal du desuden:

• Have minimum et års ledelseserfaring
  • Arbejde i en organisation med agile teams
  • Have en 1:1 samtale med én af underviserne inden modul 1

ALIP-uddannelsen består af fire moduler, som bygger ovenpå hinanden med hands-on øvelser og teamsamarbejde, som understøtter den kontinuerlige læringsproces.

Agile Leadership in Practice

Modul 1 (2 dage) Emner: , coaching og facilitering
På dette modul formuleres og rammesættes din rolle som agil leder. Omdrejningspunktet er servant leadership. Som leder skal du mestre at lede dig selv, og ikke mindst være i stand til at ’tjene’ andre. Du vil lære om forandringsledelse i og omkring et team, og du vil opbygge kompetencer i at coache både individuelt og på teamniveau.

Efter modul 1:

• Etableres grupper, som skal arbejde med coaching og teamcoaching frem mod Modul 2.
  • Individuel skriftlig opgave, del 1
  • Konkret udfordring på arbejdspladsen: ”Tag det rette standpunkt

Modul 2 (1 dag) Emner: Lederen og undervisning
Du lærer, hvordan du kan bruge metaforer, storytelling og pathos til at engagere mennesker og teams. Du lærer om hjernesupporterende undervisning samt hvilke teknikker, du kan anvende i forskellige situationer. Du får desuden kendskab til en række modeller og principper samt hvordan du anvender dem i praksis.

Efter modul 2:

• Grupperne fortsætter arbejdet med mastermind coaching ift. daglige udfordringer
  • Individuel skriftlig opgave, del 2
  • Konkret udfordring på arbejdspladsen:

Modul 3 (1 dag) Emner: Det agile fundament og mindset
På dette modul opnår du den nødvendige viden omkring fundamentet i agil udvikling og det empiriske mindset, som du har brug for som agil leder. Du lærer desuden, hvordan du støtter teams, spotter dysfunktioner, og ikke mindst hvordan du hjælper teams bedst muligt med at håndtere disse.

Efter modul 3:

• Individuel skriftlig opgave, del 3
  • Konkret udfordring på arbejdspladsen: Agile dysfunktioner

Modul 4 (1 dag) Emner: Kultur og agile organisationer

Du lærer, hvordan du plejer kulturen og det agile mindset i organisationen. Du får desuden viden om, hvordan du deskalerer den organisatoriske kompleksitet både i og på tværs af teams.

Modulerne afholdes følgende dage i 2020:

11.-12. marts

15. april

13. maj

24. juni

Test og Certificering

For at blive certificeret Agil Leder er der følgende krav:

• At du har deltaget aktivt på alle moduler og understøttet egen og andres læringsproces
  • At du har bestået den individuelle besvarelse af den skriftlige certificeringsopgave del 1, 2 og 3
  • At du har udført opgaverne omkring de konkrete udfordringer på arbejdspladsen, del 1, 2 og 3

Der en forventning til, at du som deltager bruger ca. 30 timer på opgaverne fordelt mellem modulerne.

Ole Rich Henningsen

Ole er en passioneret produktudvikler med særlig fokus på de agile værdier og principper. Han har gennem de seneste 16 år arbejdet med delivery og discovery praktikker og teknikker hos en lang række virksomheder.

Oles repertoire er bredt; Eksempelvis har han vundet iværksætterpriser med egne startup og samtidig haft ansvar for nogle af de største agile transitioner i Danmark. Ole er certificeret facilitator, coach og har været certificeret scrum.org trainer siden 2010.

Certificeringer: NLP Master Coach, Business Facilitator, PST, PSD, PSM, MCSD.NET, MCTS

Mads Troels Hansen

Mads er en af de mest erfarne i Danmark indenfor implementering af og praktisk arbejde med Scrum, Kanban og agile teknikker. Han har mere end 15 års praktisk erfaring med at lede teams og afdelinger til at blive mere agile og skabe flere resultater med mere motiverede medarbejdere. Som Udviklingschef/CTO har han indført Scrum i mange forskellige virksomheder med afdelinger i DK, Østeuropa og Asien.

Mads' undervisninger tager udgangspunkt i teknikker og principper fra "Training from the Back of the Room", for at maksimere læring for deltagerne.

Certificeringer: Scrum.org certificeringer: PST, PAL I, PSK I, PSM I, PSM II, PSM III, PSPO I, PSPO II, SPS Management 3.0 Facilitator, Expand Certified Coach, "Training from the Back of the Room" Certified Trainer, NLP Coach, Business Facilitator, Scrum@Scale Practitioner, SAFe Agilist

Vi glæder os til at se dig!

Deltagerinformation

Betalingsinformation